Pages Menu
RssFacebook
Categories Menu

Posted by on Okt 17, 2016 in Gästbloggare | 0 comments

ATT VARA HEMMASITTARE ÄR ETT FRISKHETSTECKEN

ATT VARA HEMMASITTARE ÄR ETT FRISKHETSTECKEN

Skolan i Sverige befinner sig i en svår svacka. För en kort tid sen debatterades lärandet, elever, lärare, kunskapsintag etc. någon gång i veckan. Nu dyker det upp skolrelaterade frågor överallt. Varje dag. Det tråkiga i sammanhanget är att skolans alla aktörer ger sig på varandra istället för att hitta goda samverkansformer för att få till en bättre skola för alla. Den interna pajkastningen, även kallad the blame game, har pågått länge. Där framför allt elever och föräldrar fått ta emot massor av insinuationer och galenskaper. Istället för att hitta bra och vettiga lösningar på den egna arbetsplatsen, d.v.s. skolan, så lyfts istället de interna tokigheterna fram och exponeras öppet på en medial nivå för hela svenska folket Man kan tycka vad man vill om det. Men efter resultatlösa energikrävande överfall, gerillaattacker, smutskastningskampanjer, pajkastningstokerier och sandlådefjant som försiggått på en av Sveriges största arbetsplatser under en lång tid så är det bra att svenska folket på alla nivåer får ta del av tokerierna när människor som jobbar på samma ställe ger sig på varandra på alla möjliga och omöjliga kränkande och hotande sätt. Allt detta är signaler på att det är stora problem i den svenska skolan. Här pratar vi om en psykosocial miljö som är direkt outhärdlig. Frågan är om inte de s.k. hemmasittarna är de friskaste av alla i detta sjuka kaos. Eftersom de var de första som genom sina aktioner larmade och signalerade att miljön i skolan inte är bra. Elever hotar och kränker lärare. Lärare hotar och kränker elever. Man anmäler varandra på löpande band. Ingenting hjälper. Inte så konstigt när det visar sig att alla lagar i skolvärlden är fullständigt värdelösa och menlösa. Lagarna är dessutom frivilliga att följa! Om lagar är frivilliga att följa då finns det ju ingen som helst rättssäkerhet för någon över huvud taget inom skolans väggar. Den här tandlösa och menlösa företeelsen att skapa låtsaslagar är en av orsakerna till det kaos som vi har i lärandets värld i Sverige. Tragisk komedi eller komisk tragedi? Klimax på krackeleringen och galenskapen kom när ett av lärarnas fackförbund offentligt går ut och säger att det är föräldrarna till skolbarnen som ligger bakom skolans förfall i Sverige. Ännu värre blev det när medlemmar ur detta fackförbund går ut i sociala medier och tycker att man ska slå barnen! När vuxna professionella människor uppmanar andra vuxna att begå kriminella handlingar mot barn är det dags för svenska folket att sätta ner foten. Att bestraffa barn med aga förbjöds i Sverige 1979. Den svenska skolan har i praktiken inte förändrats sen 1842. I grunden är den organiserad på samma sätt som kyrkan var på 1800 talet. Blanda ihop kyrklig organisation från 1800 talet med en kommunal stuprörsorganisation från 1900 talets början. Som lök på laxen eller grädde på moset stoppar vi i slutet på 1900 talet in något som heter New Public Management. Ett fyrkantigt, teknokratiskt affärssystem som förvandlar ALLA i skolvärlden till känslodöda programmerade och objektifierade robotar. I skolvärlden idag är alla offer för en organisation och ett system vars ”bäst före datum” gick ut för flera decennier sen. Helhetsperspektivet och det holistiska måste gälla alla människor som omfattas av det dagliga arbetet. En bra början är exempelvis att byta ut den ålderdomliga översittarterminologin. ”Svaga elever”? Nej, alla blir svaga när organisation och system inte fungerar. En briljant skribent sådde fröet ”Näras och läras”. Det uttrycket ska appliceras på precis varenda levande varelse som spenderar sina arbetsdagar i skolan. Att den klassiska målningen Grindslanten kan symbolisera New Public Managements värsta avart, kampen om skolpengen, är tragiskt. Men vad som är ännu mer tragiskt är att målningen från 1885 speglar svensk skola 2016. Slutligen, ”Näras och läras” gäller även på regeringsnivå. Att sprida miljon på miljon över något som är asfalterat och cementerat är inte ”Näras och läras”. Det är att förstärka ett existerande vansinne.

Micke Svennerbrandt

Post a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *