Pages Menu
RssFacebook
Categories Menu

Posted by on Sep 15, 2012 in Diagnoser | 3 comments

NPF=Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

NPF=Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

NPF=Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar:

ADHD
ADD
DAMP
ASPERGERS SYNDROM
AUTISM
TOURETTES SYNDROM

Personer med dessa funktionsnedsättningar kan bland annat ha svårigheter med socialt samspel samt även ha koncetrationssvårigheter och inlärningssvårigheter. Intelligensen definerad som intelligenskvot är däremot inte påverkad.

Problemen kan ofta vara:

Reglering av uppmärksamhet

Impulskontroll och aktivitetsnivå

Samspel med andra människor

Inlärning och minne

Att uttrycka sig i tal och skrift

Motoriken

NPF är vanligare i vissa släkter och det finns en ärftlig benägenhet att utveckla NPF. Riskfaktorer är påfrestningar under graviditet, förlossning, näringsbrist i moderkakan och tidig hjärnhinneinflammation.

Det finns också sjukdomar som i sällsynta fall kan uppfylla kriterierna för NPF och gäller vissa kromosomavvikelser, epilepsi och några ämnesomsättningssjukdomar.

Källa: Den fria encyklopedin, Riksförbundet Attention

En anledning till att vi ser en ökning av s k bokstavsdiagnoser är att kunskapen inom psykiatrin har stärkts dessutom upptäcker man lättare tex. ADHD i ett informationssamhälle som ställer höga krav på kognitiva funktioner. Det krävs utbildning av lärare alt speciallärare vad det gäller funktionsnedsättningar för att kunna möta upp dessa elever så att de når målen i skolan .

 

 

3 Comments

  1. Jag älskar verkligen att du kan gästerna lägga på din egen blogg

  2. En missad funktionsnedsättning! Vem bär ansvaret?

    Min son fick göra en test/psykolog i 4:e klass pga koncentrationssvårigheter och ingen motor men ingen fortsatt utredning gjordes.
    Jag hade funderingar på att sonen ogillade att flera mindre omkringliggande skolor slogs ihop och klassen blev mycket större samt många nya klasskamrater.
    I 7:an var det dags igen att ändra klasser och sonen hamnade i en helt ny klass med bara 2 gamla klasskompisar. Jag frågade sonen om läxor eftersom han aldrig nämnde nåt om detta men de hade inte så mycket läxor i 7:an fick jag till svar. Minns att en lärare sa att i 7:an tog det lite tid att komma in i rutinerna och allt det nya som är i högstadiet och på det första samtalet var det också svårt att säga nåt om hur det gick i skolan. I maj innan sommarlovet på ett utvecklingssamtal fick jag veta att sonen knappt gjort nånting färdigt och inte ens haft en penna med sig på lektionerna.
    Efter flytt till en annan stad där sonen började i 8:an fick han snabbt flera kompisar och det fanns några till som var nyinflyttade. Efter några veckor började sonen strunta i lektioner och de blev fler och fler. Han tappade sina kompisar eftersom han bara rätt vad det var försvann därifrån. Han fick till sist börja i liten grupp men tyckte att han inte lärde sig nåt då det tittades en del på film och spelades spel och han tyckte han lärde sig mer hemma vid datorn.
    Han placerades sedan på en liten skola bland ungdomar som antingen var skoltrötta och med olika problem, med funktionsnedsättning som ADHD och en del var stökiga och kunde bli högljudda och där bl a böcker och annat kom flygandes. Han ville såklart inte vara där även om han trivdes med lärarna.
    Efter alla dessa år med tider av skolmöten, Bup, läkare, psykologer och test visar det sig att sonen har ADD och Atypisk autism.
    Om min son med familj fått den hjälp han/vi behövde och hade rätt till från början så hade vi sluppit alla år av missförstånd, förtvivlan och slit som detta inneburit för oss och som kostat massor av pengar av förlorad inkomst och genom stress och oro under många år som också inverkat på hälsan.
    Min son blir 18 år detta året och förhoppningsvis är han på gång att det ska fungera bättre med skolgång och med rätt hjälp och förståelse för hur han fungerar.
    Berättar kort min historia för att förhoppningsvis göra andra uppmärksamma på att om det kan finnas en funktionsnedsättning, att utreda, så tidigt som möjligt för rätt hjälp för framtiden för alla inblandade och framförallt för barnet. Ingen ska behöva gå igenom det vi gjort/AnnaKarin

    • Tack AnnaKarin,för din gripande historia! Ja det är otroligt viktigt att vi ”fångar upp” barn som har svårigheter i tidig ålder så att rätt hjälp kan sättas in.
      Som det verkar så hamnar många med särskilda behov, mellan stolarna i dagens samhälle!

Post a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *